miercuri, 7 iulie 2010

Bijuterii handmade - bijuterii de criza??

Ce sunt de fapt bijuteriile handmade? Bijuterii realizate manual, care spun ceva despre persoanele care le poarta, carora creatorul lor le-a dat o particica din sufletul sau, spre deosebire de bijuteriile realizate pe banda, impersonale, etc.

Observ cu tristete ca la noi - spre deosebire de orice alt loc din aceasta lume - se tinde spre "handmade = bijuterii ieftine, creeate din orice gasesti prin casa, nou sau vechi..." Nu zic ca aceasta parte a handmade-ului nu exista, dar sa nu uitam celelalte bijuterii. Cele muncite, finisate, care tind spre ARTA. Bijuteriile SPECIALE, care te scot din lumea prozaica din jur, din rutina zilnica.

Aceste bijuterii incep de la schita, pe care muncesti ore intregi sau chiar zile. Apoi alegi materialele - de cea mai buna calitate - evident noi. Si incepi realizarea propriu-zisa, care, fie ca lucrezi cu margelute, argila polimerica, piele, sarma..., poate dura zile intregi. Le dai viata cu fiecare margica adaugata, cu fiecare bucla de sarma sau incrustare in argila. Veti vedea ca fiecare dintre aceste creatii are un nume fiind foarte importanta si draga celui care a creeat-o.

Ar trebui ca oamenii sa stie ca la noi se pot gasi si bijuterii pentru ocazii speciale, ca lucram si cu sarma de argint sau cu sarma argintata, ca pietrele semipretioase pe care le folosim chiar sunt pietre semipretioase, iar cristalele swarovsky chiar sunt swarovsky. Ca valoarea bijuteriei este data atat de materialele din care este facuta cat si de concept, de orele de munca necesare realizarii ei... Ar trebui sa stie ca la noi se pot gasi si bijuterii de nisa - de exemplu pe stil goth, victorian, wicca etc. Si toate sunt facute cu aceeasi grija si dragoste.

Voi da cateva exemple pentru a intelege mai bine:

Loulou:

  
  

Alexander Damian:

   
  

NaturaSpirits:

  
 
PetraBijoux:

  
  

Dacian Moon:

   
 
Lauralia:

 



RuxyPixy:

  
 

Cat-E:

  
  
Marasquin:

  
  

Cristy Jewelry Design:

   
  

Havin:

   
  
Lista nu e nici pe departe completa si ordinea este aleatoare, incercand totusi sa le grupez pe materiale / tehnici.
Vreau ca in fiecare saptamana sa fac cate o lista cu noutatile care consider ca se incadreaza in aceasta categorie, care trebuie mult mai promovata decat este.

7 comentarii:

  1. in primul rand- laudabila initiativa! si la cat mai multe...sa ai timpul si nervii necesare intretinerii unui astfel de proiect!
    apoi iti multumesc pt includere in exemplificarea ta.... nu stiu daca mi-e locul acolo au ba- chestie de gust, cum de fapt este intreaga noastra 'munca'.... dar da, ai mare dreptate in ceea ce priveste tendinta actuala a bijuteriilor handmade, de fapt a modului in care ele sant privite.......si din pacate piata abunda de astfel de 'creatii'.... asta este, pana la urma santem si ramanem subiectivi in a alege ce purtam.....poate n-ar strica sa fim mai exigenti totusi... ne ramane doar speranta :)))
    multumesc inca o data!

    RăspundețiȘtergere
  2. intr-adevar, gusturile nu se discuta. vreau doar sa se stie ca EXISTA si aceasta categorie de bijuterii handmade si ca nu sunt deloc "bijuterii de criza". In afara ceea ce se realizeaza manual este foarte apreciat. Bijuteriile handmade isi au locul lor si de obicei sunt mai scumpe decat cele realizate industrial, "pe banda". La noi inca mai dureaza pana cand oamenii vor invata sa aprecieze munca celorlalti.

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc mult pt faptul ca m-ai incadrat si pe mine in lista de bijuterii handmade. Ma simt onorata sa stau alaturi de atatea minunatii! (imi cer scuze ca scriu asa de tarziu, dar serviciul...nu prea imi mai lasa timp).
    Este foarte adevarat ca exista diferente intre bijuteriile handmade. Dar cred ca cei care sunt cu adevarat pasionati de acest curent, vor stii mereu sa aleaga ceea ce este de calitate. Si nu vor alege niste accesorii doar pentru ca sunt mai ieftine. Parerea mea este ca din cauza celor care fac handmade de calitate indoielnica si lasa mult la pret, produsele originale realizate de mana par foarte scumpe. Dar pretul lor este foarte corect deoarece se iau in calcul materialele folosite, timpul de lucru si ceea ce se cheama manopera. Toate sunt la fel de importante si mi se pare corect sa intre in pret si ideea, deoarece numai cu idei noi poti face bijuterii unicat.
    Multumesc din nou!!!!
    Spor la lucru si idei cat mai inovatoare si originale (ca intotdeauna):*

    RăspundețiȘtergere
  4. Asa este, cei pasionati vor stii sa aleaga. Sa nu uitam insa ca, la noi, acest curent nu este foarte cunoscut. Mi s-a intamplat de mai multe ori, la targuri, sa stea cineva mult in fata standului si in final sa-mi spuna: "dati-mi va rog 3 seturi ca acesta" sau "il iau pe acesta sau imi dati altul din spate?" Oamenii nu inteleg ca sunt facute manual sau mai bine zis nu constientizeaza ce inseamna asta. Despre acesti oameni vorbesc, care incep sa afle despre handmade si este foarte important cum il percep.

    RăspundețiȘtergere
  5. Multumesc mult ca m-ai inclus pe aceasta lista; mai ales ca apreciez foarte mult toti creatorii din ea.
    1. Ai perfecta dreptate ca din pacate la noi inca nu exista cultura handmade-ului. Nu cred ca avem ce sa facem, decat sa insistam. Mie mi-e ciuda cand vad chiar si bijuterii mult mai putin elaborate vandute cu preturi de nimic. Psihologia umana este ciudata; bineinteles ca oamenii isi doresc reduceri si preturi mici, dar in momentul in care le oferi asta, ei vor crede ca nici nu valoreaza mai mult. Asa ca cei care ofera la preturi prea mici fac rau tuturor celorlalti (comparativ cu multi altii de pe Breslo, eu am preturi la limita superioara. Si inca simt ca ceea ce cer este prea putin, fata de munca investita, si fata de cat ar valora asa ceva in strainatate. Dar nu pot cere mai mult ca sa nu apar exagerata fata de toti ceilalti)
    2. Cred ca e important si "publicul tinta". Eu am constatat ca de la mine cumpara in general doamne elegante, peste 40 de ani; probabil pentru ca am bijuterii prea evidente pentru categoria "tineret"-dar si pentru ca, banuiesc, au ceva mai multi bani. Deci daca ma apuc sa "educ", o sa incerc oricum catre cei cu mai multi bani disponibili. Asta e...

    RăspundețiȘtergere
  6. Imi cer scuze de intarzierea cu care raspund - mi-am permis sa plec intr-o mica vacanata (n-am mai avut concediu din 2006, inainte de nasterea fetitei mele!!!)
    Ma simt onorata ca m-ai inclus intr-o lista de creatoare absolut deosebite, pe care le admir si eu din momentul in care le-am descoperit.
    Eu ma consider oarecum novice in bransa - am descoperit bijuteriile handmade in urma cu aproximativ un an, nu am un randament prea mare din auza fetitei mele care imi consuma mare parte din timp si energie, nu am participat la targuri. Am inceput timid, am continuat pentru ca imi facea o foarte mare placere sa realizez ceva frumos si fin din materii brute - sarme si pietre. Inca nu stiu sa-mi apreciez corect munca si multa vreme mi-am facut probleme daca nu cumva cer prea mult pe o bijuterie care nu e facuta in totalitate din materiale durabile, in ciuda multelor ore petrecute creionand ideea, gandind-o si descompunand-o in detalii marunte, pentru ca executia sa decurga cat mai lin si produsul final sa fie cat mai fidel ideii initiale. Aprecierile colegilor de breasla, dar si ale clientilor m-au facut sa regandesc atitudinea pe care o aveam vis-a-vis de creatiile artistice, de produse unicate sau de serie mica, de ideile originale si fata de munca mea, pana la urma.
    Gandim defectuos din cauza lumii in care traim, a salariilor care nu ne permit sa ducem o viata decenta si prin comparatie sa ni se para totul scump, prea scump. Slava Domnului ca exista totusi clienti care stiu sa aprecieze originalitatea si unicitatea!

    RăspundețiȘtergere
  7. Sa speram ca vor fi din ce in ce mai multi oameni care vor aprecia bijuteriile handmade la adevarata lor valoare

    RăspundețiȘtergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.