joi, 5 mai 2011

Ideile preconcepute si Bijuteriile Handmade

Mergand la targuri si avand contact cu oamenii am constatat existenta unor idei preconcepute cu privire la handmade - ma refer in special la bijuterii. Am auzit aceste lucruri de nenumarate ori si simt nevoia sa fac cateva precizari :)

- Bijuteriile handmade NU sunt gablonturi.
Dex-ul spune ca: GABLÓNZ [-BLONȚ] s. n. obiect de podoabă din metale ieftine, fără valoare. 
Bijuteriile handmade sunt facute  dintr-o mare diversitate de materiale, ca de exemplu: pietre semipretioase, perle de cultura, sarma de argint sau aur, sarma placata cu argint sau aur, cristale (inclusiv cristale Swarovsky), argint 99.9%, cupru, sticla, argila polimerica, etc. deci in nici un caz denumirea de gablonturi nu este corecta.

- Bijuteriile handmade NU sunt o alternativa ieftina
 Bijuteriile handmade inseamna mult mai mult decat materialele din care sunt facute (si pe care le-am amintit mai sus). Fiecare bijuterie este gandita - din punct de vedere al designului, apoi din punct de vedere al functionalitatii (sa nu incomodeze, sa nu zgaraie, sa nu se agate) - schitata (uneori pe o schita se lucreaza ore intregi, in functie de mesajul pe care vrei sa il transmiti prin acea bijuterie sau de povestea ei, de imaginatia designerului si de experienta lui), apoi se aleg si se pregatesc materialele si abia apoi se realizeaza bijuteria propriuzisa - lucru care poate dura muuult timp. Fiecare bijuterie handmade este speciala datorita acestor lucruri si are o particica din creatorul ei, are ceva de transmis, ceva care intotdeauna se vede. Un alt avantaj al acestor bijuterii este faptul ca sunt unice sau in serie foarte mica (2, 3 exemplare din acelasi model), deci nu risti sa mai vezi 10 oameni pe strada purtand aceeasi bijuterie ca si tine.
Bijuteriile "normale"  pe de alta parte, sunt "de serie". Exista masini care le fac, matrite in care sunt turnate, sunt mii de bijuterii exact la fel, nu au personalitate, nu spun nimic despre cea care le poarta. Iar bijuteriile din aur - cele de serie - nu vor spune niciodata despre cea care le poarta decat ca "are bani" (eventual).
Tinand cont de toate acestea, este normal (si in afara acestei tari asa se si intampla) ca bijuteriile handmade sa fie mai scumpe decat cele normale (realizate din materiale comparabile) si munca, imaginatia, creativitatea sa fie respectate si apreciate.

- Perlele de cultura SUNT perle reale.
 Am auzit de multe ori oameni spunand ca perlele de cultura nu sunt facute de scoici. De fapt sunt. Pentru a lamuri acest aspect sa vedem cum se formeaza perlele. Atunci cand intr-o scoica intra o impuritate, aceasta o imbraca in straturi succesive dintr-o substanta pe care ea o produce, pentru a o izola. Aceasta este perla naturala. Singura diferenta la perlele de cultura este ca impuritatea este pusa intentionat de catre om in interiorul scoicii, care o imbraca in straturi succesive ca si pe cea intrata intamplator.

- Polimerul NU este plastic
 Wikipedia spune ca polymerul este o macromolecula compusa din unitati structurale care se repeta. Termenul de polimer se refera la o intreaga clasa de materiale naturale si sintetice. Cativa dintre cei mai cunoscuti polimeri sunt: ADN-ul, chihlimbarul, cauciucul natural, acizii nucleici, proteinele, celuloza, cauciucul sintetic, neoprenul, nylonul, siliconul...
Deci polimerii sunt muuult mai complecsi decat se crede.  

- Argila polimerica NU este plastilina.
 Singura asemanare a argilei polimerice cu plastilina este ca se modeleaza (ca argila , de fapt, de asta se si numeste ARGILA). Argila polimerica insa se intareste - pastrandu-si forma - la aer sau la cuptor. Plastilina nu se va intari niciodata astfel (cel mult se poate usca si farama). Argila polimerica permite realizarea de lucruri fine si detaliate pe care cu plastilina nu le veti putea realiza niciodata. Iar pe cele pe care le puteti realiza, nu le veti putea purta niciodata...

 Ideile preconcepute denota nestiinta si niciodata nu e prea tarziu sa invatam si sa aflam lucruri noi :)

13 comentarii:

  1. Bravo! Bravo! Bravo!
    Sper sa parcurga cat mai multe persoane aceasta postare si sa bage la cap. Treaba cu "gablontzurile" si eu o corectez ingrijorator de des. Am observat ca multe femei numesc generic "gablontz" orice nu e lant + cruciulitza de aur:D.
    Felicitari pentru articol si multi pupici.

    Anna - gandind la usurinta cu care oamenii pun etichete...

    RăspundețiȘtergere
  2. Oh, da, mi-a mers la suflet articolul tau. Chestia cu gablonturile m-a necajit si pe mine o data, mai ales ca venea din parte unei cliente fidele. Am vrut sa-i fac cadou, pe langa siragul de margele comandat, unul pentru fiica ei. Raspunsul a fost: nu, nu, ea e cu aurul, cu argintul, nu poarta gablonturi d-astea. M-a mahnit, recunosc, pe urma am zis, asta e, nu putem fi pe placul tuturor!

    RăspundețiȘtergere
  3. ceea ce nu isi dau seama este ca ei se fac de ras prin nestiinta lor... dar dupa cum spuneam... nu e niciodata prea tarziu sa invete...

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte interesant, ideilea astea preconcepute recunosc ca le intalnim foarte des, sper sa citeasca cat mai multi acest articol

    RăspundețiȘtergere
  5. Bravo Laura pentru articol! Poate poţi continua pe aceeaşi temă cu o serie mai lungă de articole, sunt sigură că vor fi utile atât clienţilor, cât şi artizanilor. De multe ori oamenii se uită cu prea multă uşurinţă la produsele handamde şi la cataloghează ca bijuterii ieftine, dar există şi destui artizani care nu îndrăznesc să-şi valorifice la adevărata valoarea munca. Iar asta merge în detrimentul celorlalţi.

    RăspundețiȘtergere
  6. Ai perfecta dreptate. Pe langa cei care nu indraznesc sa isi valorifice munca mai exista si cei care considera o "strategie de marketing" sa vanda o pereche de cercei la 2 lei, de exemplu...

    RăspundețiȘtergere
  7. dar de termenul de brizbriz pt accesorii realizate manual ce zici?? mi se pare la fel de peiorativ ca si gablont...sunt trista la maxim ca unelele mi-au facut invitatia pe un grup pe facebook care se numeste chiar asa : http://www.facebook.com/groups/337887336251783/
    poate le aduci tu pe calea cea buna :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pai, sincer, nu auzisem de asta pana acum. ce sa cerem de la clienti / vizitatori etc. daca noi, cei din domeniul acesta ne batem joc de munca noastra in acest fel?! de ce ar respecta-o ei cand noi nu o respectam... trist.

      Ștergere
  8. asa am zis si eu, da au sarit pe mine ca sunt aroganta si am jignit cu remarca mea pe cele care fac handmade....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. serios?! eu nu ma simt jignita :) si din cate stiu, si tu faci handmade... mi se pare mai jignitor numele de brizbrizuri care in mintea mea suna a prostiute, chestii de doi bani care nu iti trebuiesc dar sunt haioase si atunci le iei. de la asta pana la bijuterii handmade e cale lunga. m-am uitat si eu pe grupul asta dupa ce mi-ai zis de el si m-am mirat ca sunt acolo si fete care chiar isi lucreaza bijuteriile si nu mi se pare ca le trateaza ca pe ... prostiute.

      Ștergere
  9. Super articol. Merci mult, acum stiu cum sa raspund

    RăspundețiȘtergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.